INLOGGEN Bel mij terug

Nieuws

Linke(dIn) Soep

25-05-2011

In januari van dit jaar schreef ik al over het voornemen van LinkedIn om een beperkte beursgang te maken. De waarde van het bedrijf werd toen becijferd op rond de $ 2 miljard. Inmiddels is de beursgang achter de rug en is de waarde in die vier maanden tijd fors opgelopen. Op basis van de uitgiftekoers van $ 45 was de marktwaarde al verdubbeld naar $ 4,25 miljard. De openingskoers was maar liefst rond de $ 90 per aandeel, waardoor de marktwaarde weer is verdubbeld naar $ 8,5 miljard.

 

Logisch dat ook de waarde van Facebook hoger wordt ingeschat. Spraken we in januari nog over een marktwaarde van $ 50 miljard, nu wordt er eerder gedacht aan $ 70 miljard. Met de enorme koerssprong van Linkedin na de emissie zal ook die $ 70 miljard weer rap naar boven worden bijgesteld.

Nadat het bedrijf vorig jaar voor het eerst een bescheiden winstje wist te realiseren, heeft LinkedIn nu bij het ter beurze gaan aangegeven te verwachten in 2011 weer een verlies te lijden. In de prospectus staat zelfs dat het bedrijf verwacht dat de groei van de inkomsten over tijd zal vertragen, terwijl de kosten zullen stijgen. Een uitdagende verklaring.

De aandelen die nu op de markt komen zijn afkomstig van aandeelhouders van het eerste uur. Hieronder is begrepen de zakenbank Goldman Sachs. Zij verkopen in een keer hun totale belang van bijna 900.000 aandelen. Een prachtige deal, aangezien de oorspronkelijke aandeelhouders gemiddeld slechts $ 1,34 per aandeel hebben betaald. De uitgifteprijs is $ 45, dus een rendement van maar liefst 3300%. Niet iedereen verkoopt haar hele belang. CEO Jeff Weiner verkoopt slechts 115.000 van zijn 2,3 miljoen aandelen.

Deze uitgifte is relatief klein, want de aandelen die op de markt kwamen hadden bij uitgifte een waarde van nog geen $ 400 miljoen. Dit alles was slechts een vingeroefening voor de dingen die komen gaan, namelijk de beursgang van Facebook. Bij LinkedIn was Morgan Stanley de leidende zakenbank. Zij hadden moeten aantonen in staat te zijn voor de originele aandeelhouders het meeste uit de markt te kunnen halen. Daarom ook dat de prijs waarop de aandelen op de markt kwam agressief naar boven werd bijgesteld. Echter, dit was niet genoeg. Nu de koers na opening weer is verdubbeld, hebben zij dus voor de aandeelhouders van het eerste uur geld op straat laten liggen. Veel geld. Dit zal de belanghebbenden van Facebook tot nadenken stemmen. Had de koers van LinkedIn na de introductie ingestort, dan hadden beleggers zich bij de beursgang van Facebook onder leiding van Morgan Stanley twee keer bedacht alvorens in te stappen. Altijd moeilijk om het evenwicht te vinden.

Zoals gewoonlijk zijn de belangen weer megagroot. Hoewel ik graag met zowel LinkedIn als met Facebook werk, laat ik deze kansen graag aan mij voorbij gaan.