INLOGGEN Bel mij terug

Nieuws

Internetbubbel op herhaling

09-05-2011

Wie herinnert zich niet eind jaren negentig, toen de koersen van ieder aan het internet gerelateerde bedrijf explodeerde. Er werden absurde bedragen neergeteld en spoedig werden ook de indices de prooi van de dot-com-bedrijven. Een fikse correctie was het gevolg.

Twaalf jaar later hebben de indices zich nog steeds niet helemaal hersteld, of een nieuwe internetbubbel dient zich al weer aan. Waren begin dit jaar bedrijven als Linkedin en Facebook al flink in de belangstelling, nu spannen de Chinezen weer de kroon.

De Chinese variant op Facebook, Renren, is namelijk naar de beurs gegaan. Eerder deze maand gaf het bedrijf op de Amerikaanse beurs ruim 53 miljoen aandelen uit voor $ 14 per aandeel. Daarmee was het bedrijf bij uitgifte al twee keer zo duur als Facebook. Op de eerste dag van de handel steeg de koers alweer met 28% en werden er nog 8 miljoen extra aandelen uitgegeven.

Renren (dat iedereen betekent) heeft 160 miljoen gebruikers en met een koers van $ 18 per aandeel noteert het bedrijf 92 maal de omzet. Volgens commentatoren mag het bedrijf best drie keer zo hoog gewaardeerd worden als Facebook, omdat de Chinese economie veel harder groeit. Bovendien is tweederde van de Chinese bevolking nog niet op het internet te vinden, laat staan op social media sites zoals die van Renren.

Het komt allemaal bekend voor. Terwijl de eerste cent nog verdiend moet worden en dan al 92 keer de omzet voor een nieuw en jong bedrijf te betalen blijft uiterst speculatief.

bellen-blazen

Helemaal in het beeld past het feit dat er sinds augustus 2007 nog niet zoveel bedrijven in 1 maand hebben aangekondigd met aandelen op de markt te willen komen. Inmiddels gaat het goed met de Chinese varianten van de dot-com-bedrijven. Afgelopen december kwam de Chinese versie van Youtube op de beurs. Dit bedrijf heet Youku (origineel bedacht) en noteert nu ruim 100 keer de omzet. Uiteraard moeten ook zij nog hun eerste cent nog verdienen.

Verwacht wordt dat er dit jaar minstens nog 20 Chinese internet- of technologiebedrijven met aandelen naar de (buitenlandse) aandelenmarkt gaan.

Niet alle Chinese bedrijven uit deze sector leiden overigens verlies. Zo zag Sohu haar winst in het eerste kwartaal met 48% stijgen, bij een stijgende omzet van 35%.

Kansrijk, maar niet voor de belegger met een zwak hart. De geschiedenis kan zich herhalen.

Michael Toorop, Managing Partner Persist Global Wealth Management Amstelveen