INLOGGEN Bel mij terug

Nieuws

Aandelen Facebook, buitenkans of kansloos?

10-02-2012

De aandelenhype van het jaar, de uitgifte van aandelen Facebook, houden tal van beleggers, bestaande eigenaren, adviseurs en analisten druk bezig. Het acht jaar oude bedrijf gaat proberen om circa $ 5 miljard uit de markt te halen.

Hoe steekt Facebook financieel in elkaar?
In het afgelopen jaar had Facebook een omzet van $ 3,7 miljard, waarvan $ 3,14 uit advertentie-inkomsten kwam. Een percentage van maar liefst 85%. Gelukkig dat dit percentage aan het dalen is, waardoor de afhankelijkheid van advertenties terugloopt. De winst over 2011 is uitgekomen op $ 1 miljard.

Per maand heeft Facebook 845 miljoen bezoekers en ruim 400 miljoen hiervan is zelfs dagelijks op de site terug te vinden. De helft van deze maandelijkse bezoekers bezoekt Facebook met behulp van een mobiele telefoon. Dit is een bedreiging voor het bedrijf, omdat op de mobiele telefoon vooralsnog geen advertenties zichtbaar zijn. De bezoekers van Facebook uploaden dagelijks 250 miljoen foto’s en delen iedere dag 2,7 miljard “I Likes” uit.

Wat zijn de bedreigingen van Facebook?
Het is bijna onvoorstelbaar, maar het is eerder gebeurd dat de onstuitbare populariteit van een service plotseling verdwijnt. De concurrentie zit niet stil en bedrijven zoals Google zullen er alles aan doen om met betere alternatieven te komen. De afhankelijkheid van advertenties is groot, waardoor het bedrijf makkelijk geraakt kan worden. Misschien is de grootste bedreiging nog wel de problemen met de privacy van haar deelnemers. Met name in Europa ligt Facebook onder het vergrootglas. Hoe veilig zijn de gegevens van de deelnemers? Niet dus.

Wordt Facebook te hoog gewaardeerd?
Wanneer men kijkt naar de prijs van het bedrijf in relatie tot de omzet, dan lijkt deze ratio boven de 20 uit te komen. We hebben het hier dus niet over de winst per aandeel, maar de omzet per aandeel. Dat is tussen de 5 en 6 keer zo veel als bijvoorbeeld bij Apple en bij de aandelen van Google. Kijken we wel naar de koers/winstverhouding, dan komt de verhouding waarschijnlijk uit op zo’n 80. Dat is 6 keer duurder dan Apple en 4 keer Google.

Analist Mark Hulbert heeft door Professor Jay Ritter een onderzoek laten doen naar uitgiften van aandelen sinds 1975. Hierbij richtte men zich op bedrijven met een marktwaarde van minimaal $ 400 miljoen (basis 2011) en met een omzet van meer dan $ 3 miljard in de 12 maanden voorafgaand aan de uitgifte. Het resultaat was een lijst van 76 namen. De gemiddelde prijs/omzet ratio bleek 1 te zijn geweest. De hoogste tot nu toe was de uitgifte van aandelen AT&T wireless met een prijs/omzetratio van 8,9, gevolgd door Google met 8,7.

Dit alles steekt schril af bij een Facebook waardering met een prijs/omzet ratio van meer dan 20. Natuurlijk heeft het bedrijf nog een enorme groeipotentie, en maakt dat ook waar met indrukwekkende cijfers. Toch neemt de mate waarin de omzet en winst groeien af. Sterker nog, zelfs met een groei van 55% in het afgelopen vierde kwartaal blijft ze achter bij groei van bijvoorbeeld Apple met 73%.

Mooi bedrijf, maar niet te enthousiast worden over de aandelen zou ik zeggen.

Michael Toorop, Managing Partner Persist Global Wealth Management Amstelveen